PAYSAGE SOUVENIR

 

Ce travail pictural partant de l’observation tend à révéler la puissance d’abstraction du paysage, les jeux de lumière et de couleur qui dissolvent les formes et les contours. Ce processus d’abstraction se détache d’une représentation au sens d’une figuration plus ou moins mimétique, sans perdre de vue le sujet du tableau. Et de ces peintures se projette une forme d’idéalisation et la volonté de trouver un ordre situé au-delà des apparences, entre souvenir et réalité, pour exprimer l’invisible et les forces transcendantes de la nature. Ainsi le motif tend à s’effacer au profit des couleurs et de l’abstraction.

Champ & Prairie
Champ & Prairie

huile sur toile // oil on canvas 60 × 60 cm, 2019

press to zoom
Crocus  & Jonquilles
Crocus & Jonquilles

huile sur toile // oil on canvas 70 × 70 cm, 2019

press to zoom
La Ferme Bleue
La Ferme Bleue

acrylique sur papier // acrylic on paper 65 × 65 cm, 2017

press to zoom
Le Sous-bois
Le Sous-bois

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 80 × 80 cm, 2017

press to zoom
Le Cyprès Chauve
Le Cyprès Chauve

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 65 × 92 cm, 2018

press to zoom
Saule & Prairie
Saule & Prairie

acrylique sur papier // acrylic on paper 18 × 18 cm, 2017

press to zoom
Zirbitzkogel #2018
Zirbitzkogel #2018

huile sur toile // oil on canvas 50 × 100 cm, 2018

press to zoom
Innstal
Innstal

huile sur toile // oil on canvas 100 × 81 cm, 2019

press to zoom

SOUVENIR LANDSCAPE

 

This pictorial work starting from the observation tends to reveal the power of abstraction of the landscape, the games of light and color which dissolve the forms and contours. This process of abstraction is detached from a representation in the sense of a figuration, more or less mimetic, without losing sight of the subject of the painting. And from these paintings is projected a form of idealization and the will to find an order located beyond appearances, between memory and reality, to express the invisible and the transcendent forces of nature. Thus the motif tends to fade in favor of colors and abstraction.

Pins & Prairie
Pins & Prairie

huile sur toile // oil on canvas 61 × 50 cm, 2019

press to zoom

LANDSCAPE AMENITIES

 

The Landscape Amenities form a series of acrylics on paper of different sizes, presenting cultivated fields, trees and grasslands.

The homogeneity of this series is partly based on the yellow halftone background which gives this series a warm tone. Smooth, the background is covered by light and successive touches of bright and natural colors. The shapes are created by impasto or scratching, clearly showing the gestures of the brush.

Realized in an instinctive and direct way, the scenes are punctuated by motifs and animated by the juxtaposed colors. The absence of perspective and the importance accorded to the landscape place his works in the line of the aesthetic researches of the School of Pont-Aven and Japanese prints.

 

The amenity of a landscape is defined by its pleasant character and by its softness. The feeling of well-being coming from the motif focuses on a few details, which make a landscape familiar and awakens memories. This series reflects a state of reverie and ideal, reminiscent of childhood strolls, tender and reassuring.

 

LES AMÉNITÉS DU PAYSAGE

 

Les Aménités du Paysage forment une série d'acryliques sur papier, de formats variés, présentant des champs cultivés, des arbres et des prairies. L'homogénéité de cette série repose en partie sur le fond en demi-teinte jaune qui confère à cette série une tonalité chaleureuse. D'une facture lisse, le fond est recouvert par touches légères et successives de couleurs vives et naturelles. Les formes sont crées par empâtements ou grattages, laissant clairement apparaître les gestes du pinceau.

Réalisées de manière instinctive et directe, les scènes sont rythmées par des motifs et animées par les couleurs juxtaposées. L'absence de perspective et l'importance accordée au paysage placent ses œuvres dans la lignée des recherches esthétiques de l'Ecole de Pont-Aven et des estampes japonaises.

 

L'aménité d'un paysage se définit par son caractère agréable et par sa douceur. Le sentiment de bien-être qui nait du motif se focalise sur quelques détails, qui rendent un paysage familier et éveille des souvenirs. Cette série traduit un état de rêverie et d'idéal, réminiscence de balades d'enfance, tendres et rassurantes.

Aménité #107
Aménité #107

acrylique sur papier // acrylic on paper collection privée // private collection 40 × 40 cm, 2016

press to zoom
Aménité #077
Aménité #077

acrylique sur papier // acrylic on paper 25 × 25 cm, 2015

press to zoom
Aménité #056
Aménité #056

acrylique sur papier // acrylic on paper 16 × 16 cm, 2015

press to zoom
Aménité #086
Aménité #086

acrylique sur papier // acrylic on paper 12 × 12 cm, 2016

press to zoom
Aménité #104
Aménité #104

acrylique sur papier // acrylic on paper 26 × 26 cm, 2016

press to zoom
Aménité #096
Aménité #096

acrylique sur papier // acrylic on paper 16 × 16 cm, 2016

press to zoom
Aménité #087
Aménité #087

acrylique sur papier // acrylic on paper collection privée // private collection 16 × 16 cm, 2016

press to zoom
Aménité #081
Aménité #081

acrylique sur papier // acrylic on paper 32 × 32 cm, 2015

press to zoom

PAYSAGE ASCENDANT

 

« Finalement, nous sommes arrivés quelque part. Et quoi de mieux que l’euphorie des sommets pour explorer un nouveau champ pictural. Les hauteurs proposent une lecture différente de l’espace : les formes surmontent les formes.

Les diverses perspectives élargissent la vision onirique de la nature. Et les formes naturelles deviennent des zones abstraites ou symboliques, évoquant la lumière, les couleurs et les forces de la nature à l’oeuvre. »

 

 

ASCENDANT LANDSCAPE

 

" Finally, we have arrived somewhere. And what could be better than the euphoria of the summits to explore a new pictorial field. Heights propose a different reading of space : forms surmount forms.

Divers perspectives enlarge the dreamlike vision of nature. And natural forms become abstract or symbolic zones that evoke light, colors and the natural forces when working. "

 

 

 

 

Hochwimm
Hochwimm

huile sur toile // oil on canvas 61 × 46 cm, 2014

press to zoom
Sonnjoch
Sonnjoch

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 60 × 60 cm, 2017

press to zoom
Buchauer Alm
Buchauer Alm

huile sur toile // oil on canvas 46 × 38 cm, 2014

press to zoom
Rofan
Rofan

huile sur toile // oil on canvas 40 × 40 cm, 2014

press to zoom
Wattens
Wattens

huile sur toile // oil on canvas 41 × 33 cm, 2014

press to zoom
Großes Wiesbachhorn
Großes Wiesbachhorn

acrylique sur papier // acrylic on paper 45 × 45 cm, 2014

press to zoom
Stans
Stans

huile sur toile // oil on canvas 30 × 60 cm, 2014

press to zoom
Zirbitzkogel
Zirbitzkogel

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 38 × 46 cm, 2014

press to zoom
Arch #050
Arch #050

acrylique sur papier // acrylic on paper collection privée // private collection 16 × 16 cm, 2016

press to zoom

TRANSFORMATION

OF TIME



The series comes from a unique pattern : a tree stump burned and still smoking, discovered during an autumn walk. This series presents a recurrent and obsessional figure describing an Arch form.

The use of black and dark colors with colored grays, characterises this set of paintings. The material laid in a gestural and spontaneous way, associated with pencil and scarping, gives an impulsive and free visual aspect.

 

The subject coming from nature is lost in favor of abstraction and becomes a mental landscape with strange forms, allegory of the cycle of time and the passage between life and death. 

Arch #055
Arch #055

acrylique sur papier // acrylic on paper 13 × 13 cm, 2015

press to zoom
Arch #015
Arch #015

acrylique sur papier // acrylic on paper 20 × 20 cm, 2015

press to zoom
Arch #070
Arch #070

acrylique sur papier // acrylic on paper 13 × 13 cm, 2016

press to zoom

TRANSFORMATION

DU TEMPS



Cette série part d'un motif unique : une souche d'arbre brulée et encore fumante, découverte lors d'une balade automnale. La série se présente comme une figure récurrente et obsessionnelle décrivant une forme d'arche.

L'emploi de noir et de couleurs sombres avec des gris colorés, caractérise cet ensemble de peintures. La matière posée de manière gestuelle et spontanée, associée avec du crayonné et des grattages, donne un aspect libre et impulsif.

 

Le motif tiré de la nature se perd au profit de l'abstraction et se recompose en un paysage mental aux formes étranges, allégorie du temps cyclique et du passage entre la vie et la mort.

Arch #083
Arch #083

acrylique sur papier // acrylic on paper 12 × 12 cm, 2016

press to zoom
Arch #085
Arch #085

huile sur toile // oil on canvas 80 × 80 cm, 2016

press to zoom
Arch #031
Arch #031

acrylique sur papier // acrylic on paper 12 × 12 cm, 2015

press to zoom

MICROCOSMS OF NATURE



Nature inspires silence and reverie and evokes a state of distraction in which mental activity is no longer directed by conscious attention towards the material but by some sort of unconscious observation leaving our mind free to discover an unknown universe and to explore what normally stays out of our usual attention. Expressing the notion of reverie by representing the microcosms of nature, how to overcome the simple realistic translation of the visible and finding a way between figuration and abstraction, resemblance and non-semblance, creating poetic spheres where the imaginary implements the universal dimension of things.

Hiver
Hiver

huile sur toile // oil on canvas 80 × 40 cm, 2010

press to zoom
Février
Février

huile sur toile // oil on canvas 46 × 38 cm, 2008

press to zoom
Fontaine au Bolet Rouge
Fontaine au Bolet Rouge

huile sur toile // oil on canvas 33 × 41 cm, 2010

press to zoom
Rochers
Rochers

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 41 × 33 cm, 2008

press to zoom
Gunnera
Gunnera

huile sur toile // oil on canvas 50 × 50 cm, 2009

press to zoom
12/3/2008
12/3/2008

huile sur toile // oil on canvas 46 × 38 cm, 2008

press to zoom
Fontaine Rouge
Fontaine Rouge

huile sur toile // oil on canvas collection privée // private collection 41 × 33 cm, 2008

press to zoom

MICROCOSMES NATURELS



La nature invite au calme et la rêverie, et provoque un état de distraction pendant lequel l’activité mentale n’est plus dirigée par l’attention consciente des choses mais par une forme d’observation inconsciente qui, laissant flotter notre esprit, nous aide à établir des correspondances et faire des découvertes dont nous prive l’attention normale.

Exprimer la notion de rêverie à travers la représentation de microcosmes naturels, ou comment dépasser la simple traduction réaliste du visible et trouver un chemin entre figuration et abstraction, ressemblance et non-semblance, créer la poésie ou l’imaginaire se plait pour exprimer la dimension universelle des choses.

Souche Orangée
Souche Orangée

huile sur toile // oil on canvas 55 × 46 cm, 2010

press to zoom
26/12/2007
26/12/2007

huile sur toile // oil on canvas 55 × 46 cm, 2007

press to zoom